Over Start People

De arbeidsmarkt in 2017: Werven = marketing

In de arbeidsmarkt van nu lijkt het zoeken en selecteren van een werkgever steeds meer op de zoektocht naar een nieuwe auto of een goed restaurant. Mensen zoeken online, vergelijken ervaringen van anderen, en gebruiken alle beschikbare (online) media voor het maken van een keuze. En ze kiezen vooral zelf: recruiters die hen benaderen met een aanbod worden grondig gecheckt. Een van de nieuwste trends: werven lijkt steeds meer op marketing.

werven-is-marketingWie succesvol wil zijn, heeft een marketing mindset nodig. En moet eerst weten hoe potentieel talent informatie vergaart. Vervolgens is het zaak daar op in te spelen en impact te creëren. Geen push dus, maar pull: zorgen dat je wordt gevonden. En zodra dat gebeurt een aansprekende candidate experience bieden.

Het wervingsproces is een customer journey

Dit vraagt om denken in termen van conversie, zoals bij een customer journey. En, als het even kan: opvallen, zodat er over je wordt gepraat. Zoals Bol.com dat doet met een volledig transparante recruitmentsite. Of zoals ASML, dat kandidaten in een container een precisietest laat uitvoeren en hen zo een onvergetelijke sollicitatie-ervaring biedt.

Tip: Zorg ervoor dat je wordt gevonden en creëer impact

Maak werk van creativiteit en storytelling. Wie een aantrekkelijke werkgever wil zijn, moet een verhaal hebben dat klopt, verrast en overtuigt: employer storytelling. Het is vooral belangrijk dat dit verhaal tot stand is gekomen door medewerkers, niet door de directie, communicatie- of HRM-afdeling.

Arbeidsmarkt 2017: Meer trends

Bent u benieuwd naar meer arbeidsmarkttrends? Wij hebben 8 trends beschreven die u niet mag missen. Bekijk het volledige overzicht met kansen, uitdagingen en tips uitlichten.

Fotografie: William Iven