Dame aan het werk in magazijn
  • Blog
4 minuten leestijd

9 tips: Hoe maak ik een goede indruk op mijn eerste werkdag?

Hoe maak ik een goede indruk op mijn eerste werkdag? Wij hebben 9 tips voor jou! Met onze tips zet je een stap in de juiste richting om een goede relatie met jouw nieuwe collega’s op te bouwen.

1. Goed voorbereiden voor een vlotte start

Een goede voorbereiding is de sleutel tot een vlotte start op je eerste werkdag. Zorg ervoor dat je op tijd alle nodige informatie hebt en leg alles klaar. Hoe bereid je dit goed voor?

  • Vul je auto- of scootertank met gas;
  • Laad jouw OV-chipkaart op en controleer treinstoringen;
  • Bekijk de route van tevoren op Google Maps;
  • Leg je outfit alvast klaar;
  • Kijk of jouw werkgever je nog met laatste informatie heeft gemaild;
  • Maak jouw ontbijt alvast klaar;
  • Zet je wekker en ga op tijd naar bed.

Wil je écht voorbereid zijn? Lees dan verder!

2. Spanning voor je eerste werkdag? Dit kan je helpen! 

Spanning op je eerste werkdag is hartstikke normaal. Geen zorgen, wij helpen je op weg met deze methode! Noteer welke onderdelen van de baan jou nerveus maken. Wanneer je klaar bent met het opschrijven van deze dingen, neem dan een korte pauze. Probeer niet aan de lijst, of jouw nieuwe baan te denken. Na deze pauze kun je terugkijken op de dingen die je hebt opgeschreven: zijn er manieren waarop je je hiervoor kunt voorbereiden? Denk hierover na en kijk of je zo zorgen weg kunt nemen.

3. Dress to impress

Het is belangrijk om passende kleding te dragen en goed verzorgd op je eerste werkdag te verschijnen. Heeft jouw werkgever aangegeven dat er een dresscode is? Houd je hier dan aan. Kun je zelf bepalen hoe jij je kleed? Zorg dan in ieder geval voor een verzorgd uiterlijk, zoals schone en gestreken kleding, verzorgd haar en een frisse adem. Naast dat dit een goede indruk wekt, zal het jou ook helpen zelfverzekerd te starten met je nieuwe carrière. Heb jij je werkstijl nog niet ontdekt? Bekijk tips voor smart casual outfits op dresscode.nl en bereid je voor. 

4.  Op tijd komen en enthousiasme tonen

Op tijd komen is van groot belang op je eerste werkdag. Zet je wekker en zorg dat je ruim op tijd aanwezig bent. Zo kun je rustig wennen aan de omgeving en kun je eventueel vast kennismaken met collega's. Zo vermijd je de stress om te laat te komen en kun je enthousiast starten aan je nieuwe baan. Gebruik die positieve houding en toon interesse in je nieuwe collega's en de werkzaamheden die je te wachten staan. Een positieve en enthousiaste houding wordt áltijd gewaardeerd! 

5. Actief luisteren en vragen stellen

Tijdens je eerste werkdag is actief luisteren naar instructies en vragen stellen essentieel. Luister goed naar wat er van je verwacht wordt en wees niet bang om verduidelijking te vragen als iets onduidelijk is. ‘Maar kom ik dan niet over alsof ik niet genoeg kennis in huis heb?’ Nee juist niet! Door vragen te stellen laat je zien dat je betrokken bent en bereid bent om te leren.

Heb jij ondertussen nog sollicitatiegesprekken bij andere werkgevers staan? Lees dan ‘tips voor je sollicitatiegesprek’. 

6. Respect en beleefdheid tonen

Het tonen van respect en beleefdheid naar je nieuwe collega’s zorgt voor een goede eerste indruk. Groet iedereen vriendelijk en gebruik passende taal. Wees attent en toon interesse in anderen. Respecteer ook de regels en procedures van het bedrijf, zoals pauzetijden en omgangsvormen. Natuurlijk kan het even duren voordat je bekend bent met de bedrijfscultuur, dus wees niet bang om fouten te maken! Gun jezelf de tijd om te leren.

7. Openstaan voor nieuwe ervaringen en leren

Naast vragen stellen is het ook van belang om open te staan voor nieuwe ervaringen en te leren. Misschien loopt het proces hier net iets anders dan je bij je vorige werkgever of tijdens je studie hebt geleerd. Wees geduldig naar jezelf! Je zult veel nieuwe informatie en mensen tegenkomen die alles op een andere manier doen. Je vindt vanzelf je weg en dag één is slechts het begin!

8. Toon initiatief en wees proactief

Het nemen van initiatief en proactief zijn kan een positieve indruk maken. Als je ziet dat er iets gedaan moet worden, aarzel dan niet om actie te ondernemen. Heb je veel ervaring met of kennis over bepaalde werkzaamheden? Laat dan zien dat je bereid bent om je handen uit de mouwen te steken en je steentje bij te dragen aan het team. Zo zien jouw collega’s direct hoe waardevol jij bent voor hun team.

9. Wees jezelf! 

Hoe cliché het ook klinkt, er is geen betere manier om jezelf te presenteren dan door gewoon jezelf te zijn. Door jezelf te zijn, laat je ook zien wat je in huis hebt en straal je een heleboel zelfvertrouwen uit. De dingen die jou uniek maken, zijn de dingen die jou waardevol maken voor een organisatie. Uiteindelijk wil je natuurlijk op een plek werken die jou omarmd en waar jij het gevoel hebt dat je jezelf kunt zijn. Gebruik dan ook vooral alle tips waarvan jij het gevoel hebt dat deze jou op weg helpen. 

Wij geloven erin dat jij een geweldige eerste werkdag hebt met deze 9 tips! Onthoud dat het belangrijk is om je goed voor te bereiden, actief te luisteren en een positieve en professionele houding aan te houden. Veel succes gewenst op jouw eerste werkdag!

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

  • man in veiligheidskleding aan het werk in magazijn
    Blog

    Top 5 plaatsen om te werken in Noord-Nederland

    Lees meer
  • werknemer tekent contract en schud de hand
    Blog

    Wat zijn de voordelen van werken via een uitzendbureau?

    Lees meer