Maike.
  • Artikel
2 minuten leestijd

Growth Hacking in de industrie en logistiek sector

Het aantal medewerkers in de logistiek en industrie dat actief op zoek is naar werk, wordt steeds kleiner. Tegelijkertijd is er een groeiende groep werkenden die – misschien nog zonder dat ze het zelf beseffen – wel degelijk openstaan voor een goed aanbod.

Waarom ‘denken vanuit de kandidaat’ nóg belangrijker wordt

Veel bedrijven zien deze groep ‘latent zoekenden’ nu nog over het hoofd. En dat is zonde! Want als je weet wat deze potentiële kandidaten beweegt, kun je daar in je werving veel beter op inspelen. Onze growth hacker Joop de Roode onderzoekt voortdurend wat wel, en wat níet werkt in de huidige krappe arbeidsmarkt. Graag delen we onze belangrijkste inzichten en adviezen.

Onderzoek waar je doelgroep zich online ophoudt

Welke social media, apps en websites gebruiken latent werkzoekenden? Zoek uit waar je doelgroep zich online ophoudt en kies vervolgens het juiste kanaal. Uit ons eigen onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat ervaren kandidaten vooral op Facebook zitten en dat de jongere generaties vaak Instagram gebruiken. LinkedIn wordt voornamelijk gebruikt door hoger opgeleiden. Verder opvallend: WhatsApp is onmisbaar – óók als middel voor zakelijke communicatie (waarover later meer).

Maike Nieuwenhuys, directeur Start People

“Een goed salaris staat met stip op 1. Een vast contract en gezellige werksfeer zijn ook heel belangrijk.”

Focus op de juiste factoren

De gemiddelde werknemer in industrie en logistiek hecht waarde aan een vast contract, een gezellige werksfeer en – met stip op 1 – een goed salaris. Zorg er dus vooral voor dat deze factoren intern op orde zijn en maak dat vervolgens ook zichtbaar in je arbeidsmarktcommunicatie. En: laat jezelf zien als werkgever. Liever foto’s, filmpjes en verhalen van je eigen bedrijf en je eigen medewerkers dan ‘nietszeggende’ stockbeelden.

Sla snel je slag

Snelheid is key in deze krappe arbeidsmarkt. Met zoveel kapers op de kust, kan één dag later reageren er al voor zorgen dat je naast een kandidaat grijpt. Een geautomatiseerde, laagdrempelige afsprakenmodule – waarmee de kandidaat vanuit social media eenvoudig zélf een kennismakingsgesprek kan inplannen – zorgt ervoor dat kandidaten sneller reageren. Hoe minder handelingen, hoe beter. En heb je eenmaal contact met een kandidaat? Laat hem dan niet twee weken in het ongewisse, maar zorg voor een snelle opvolging. WhatsApp blijkt daarbij – veel meer dan e-mail – een geschikt middel om in contact te blijven.

Vergeet het traditionele cv

Zeker nu de werkomgeving en de rollen daarbinnen steeds sneller veranderen, zijn attitude, talent en skills belangrijker dan concrete werkervaring. Laat het traditionele cv-scannen daarom los en ga in gesprek over de wensen en behoeften van de kandidaat. Dan is de kans des te groter dat het komt tot een succesvolle match. Daarom is zonder cv solliciteren bij ons ook de mogelijkheid.

 

Benieuwd hoe we jouw ideale kandidaat kunnen bereiken? Lees hier alles over onze dienstverlening.

 

Deel dit artikel