Start People kenniscentrum

Welkom in het kenniscentrum van Start People. Als HR-partner staan wij midden in de arbeidsmarkt en zijn wij in bijna alle sectoren die ons land kent actief. Deze sectoren zijn volop in ontwikkeling door onder andere economische en demografische invloeden. Om hierop goed te kunnen anticiperen, proberen wij trends vroegtijdig te signaleren. Dit brengt ons in de gelegenheid zowel klant als kandidaat goed van dienst te zijn. De kennis die wij opdoen middels ervaring en onderzoek wordt in de vorm gegoten van een trendpaper of sector update, is terug te lezen in een blog of nieuwsitem en is spreekvoer gedurende één van onze events. Alle informatie omtrent de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt is terug te vinden in dit centrum.

Ons werk magazine

Artikel
4 minuten leestijd

Hoe houden we chauffeurs fysiek en mentaal fit?

Onderzoek onder 151 chauffeurs van Start People laat zien dat vitaliteit een belangrijk thema is voor deze doelgroep. Of het nu gaat om lichamelijke of mentale belasting: chauffeurs zijn er bewust mee bezig en willen er graag aan werken. Hoe gaan organisaties daarmee om? We gaan in gesprek met Soe Sahebzad, HR Business Partner Transport bij PostNL.

“Zij moeten vertrouwen voelen om hun verhaal te delen”

Soe Sahebzad, HR Business Partner PostNL Transport

Vitaliteit staat hoog op de agenda van PostNL Transport, waar ruim 1000 medewerkers dagelijks van en naar pakketten- en brievensorteercentra rijden, maar ook op de weg zijn voor externe klanten, zoals Bol.com, Coolblue en Zalando. “Het werk wordt door onze chauffeurs zowel positief als pittig ervaren. Aan ons de taak om de positieve kanten van het werk te versterken en voldoende aandacht te hebben voor de elementen die als zwaar worden gezien.”

Focus op welbevinden

De focus bij PostNL: in gesprek blijven met chauffeurs. “Als zij ons in vertrouwen nemen en uitleggen met welke problematiek zij te maken hebben, kunnen we daarop inspelen”, vertelt Soe. Daarom is elke chauffeur gekoppeld aan een chauffeurscoach die zich volledig richt op het welbevinden van zo’n 40 á 50 collega’s die hij of zij begeleidt. De coach rijdt geregeld mee met een chauffeur. “De ene keer gaan de gesprekken over ambities en ontwikkeling of uitdagingen op het werk, de andere keer over – problemen in – de privésituatie.”

Zichtbaarheid

“Tijdens zo’n rit gaan gesprekken vaak natuurlijker dan wanneer je tegenover elkaar aan tafel zit. Doordat de coach meerijdt, worden bovendien problemen op de werkvloer letterlijk zichtbaar. Bijvoorbeeld als het gaat om uitdagingen met de planning of tijdens het laden en lossen. Door de één-op-één aandacht en tijd die aan de chauffeur wordt besteed, voelt hij of zij zich gehoord en gezien en krijgt de bevestiging er niet alleen voor te staan. En natuurlijk gaat de coach met de input aan de slag.”

Lichamelijke belasting

Een van de punten waar veel vrachtwagenchauffeurs tegenaan lopen, is de lichamelijke belasting. Omdat PostNL-chauffeurs in roulatie werken, hebben zij ook met nachtdiensten te maken. “Sommige chauffeurs vinden dat prettig – in de nacht werken levert ook extra salaris op – maar veel collega’s, met name de oudere generaties, merken dat het ongemakken met zich meebrengt. We hebben daarom in de cao diverse punten opgenomen voor de oudere chauffeurs. Zo hebben 55-plussers de mogelijkheid om nachtdiensten te laten vervallen. En kunnen collega’s vanaf 60 en 63 jaar respectievelijk een half uur en een heel uur arbeidsreductie aanvragen.”

Verschillende oplossingen

“Maar ook met mensen jonger dan 55, die (lichamelijke) klachten ondervinden, zoeken we naar oplossingen om deze lichamelijke belasting te verminderen. Bijvoorbeeld door aanpassingen te doen in de cabine waardoor het makkelijker is om op te klimmen of comfortabeler te kunnen zitten. We investeren daarom in bovengemiddelde stoelen voor zowel de chauffeur als de bijrijder. Bovendien hebben sommige bakwagens een extra lage instap. Ook kijken we samen naar slimmere en veilige manieren voor het gebruik van rolcontainers.” Tenslotte zijn er natuurlijk mogelijkheden om (preventief) een Arboarts, bedrijfsfysiotherapeut of andere deskundige in te schakelen. PostNL beschikt daarnaast over een preventiemedewerker die incidenten monitort en eventuele acties uitzet.

Uitgebreid onboardingtraject

Specifiek voor startende chauffeurs is er bij PostNL extra veel aandacht en ruimte om de kneepjes van het vak te leren. Soe: “Ook al is iemand vakbekwaam – hij of zij beschikt immers over het rijbewijs – betekent dat nog niet dat een chauffeur direct zelfstandig en vol vertrouwen aan de slag kan. Daarom laten we nieuwe collega’s sowieso de eerste week meerijden met een ervaren collega. We zeggen daarmee eigenlijk: Welkom, we geven je de tijd om te wennen en laten je pas los als je er klaar voor bent. Op die manier vergroten we niet alleen de kwaliteit van onze chauffeurs, maar proberen we ze ook aan ons te binden. We willen dat een chauffeur kennismaakt met alle facetten van het vak, voordat we hem of haar zelfstandig aan het werk laten gaan.”

Doorgroeimogelijkheden

Tenslotte biedt PostNL opleidingen en andere toekomstperspectieven. “Wie gemotiveerd is om door te groeien, krijgt bij ons alle mogelijkheden. Maar ook als het chauffeursvak niet meer aansluit, laten we iemand niet zomaar los. Dan kan de afdeling Mobility een collega begeleiden naar een andere baan of heroriëntatie op de arbeidsmarkt, intern of extern. Uiteraard speelt Start People hier ook een belangrijke rol.”

Meedenken en -bewegen

Samengevat probeert PostNL op verschillende manieren mee te denken en mee te bewegen met wensen en behoeften van de chauffeurs. Soe: “Door regelmatig met elkaar het gesprek aan te gaan en mee te rijden tijdens het werk, hopen we een vertrouwensband te creëren waardoor iemand de ruimte voelt om zijn verhaal te delen.”

 

Meer interessante artikelen lezen over de transport sector? Bekijk alle onderwerpen in Ons werk Magazine hier! Of ga direct naar het online magazine.

Deel dit artikel

Sector updates

Artikel
4 minuten leestijd

Hoe houden we chauffeurs fysiek en mentaal fit?

Onderzoek onder 151 chauffeurs van Start People laat zien dat vitaliteit een belangrijk thema is voor deze doelgroep. Of het nu gaat om lichamelijke of mentale belasting: chauffeurs zijn er bewust mee bezig en willen er graag aan werken. Hoe gaan organisaties daarmee om? We gaan in gesprek met Soe Sahebzad, HR Business Partner Transport bij PostNL.

“Zij moeten vertrouwen voelen om hun verhaal te delen”

Soe Sahebzad, HR Business Partner PostNL Transport

Vitaliteit staat hoog op de agenda van PostNL Transport, waar ruim 1000 medewerkers dagelijks van en naar pakketten- en brievensorteercentra rijden, maar ook op de weg zijn voor externe klanten, zoals Bol.com, Coolblue en Zalando. “Het werk wordt door onze chauffeurs zowel positief als pittig ervaren. Aan ons de taak om de positieve kanten van het werk te versterken en voldoende aandacht te hebben voor de elementen die als zwaar worden gezien.”

Focus op welbevinden

De focus bij PostNL: in gesprek blijven met chauffeurs. “Als zij ons in vertrouwen nemen en uitleggen met welke problematiek zij te maken hebben, kunnen we daarop inspelen”, vertelt Soe. Daarom is elke chauffeur gekoppeld aan een chauffeurscoach die zich volledig richt op het welbevinden van zo’n 40 á 50 collega’s die hij of zij begeleidt. De coach rijdt geregeld mee met een chauffeur. “De ene keer gaan de gesprekken over ambities en ontwikkeling of uitdagingen op het werk, de andere keer over – problemen in – de privésituatie.”

Zichtbaarheid

“Tijdens zo’n rit gaan gesprekken vaak natuurlijker dan wanneer je tegenover elkaar aan tafel zit. Doordat de coach meerijdt, worden bovendien problemen op de werkvloer letterlijk zichtbaar. Bijvoorbeeld als het gaat om uitdagingen met de planning of tijdens het laden en lossen. Door de één-op-één aandacht en tijd die aan de chauffeur wordt besteed, voelt hij of zij zich gehoord en gezien en krijgt de bevestiging er niet alleen voor te staan. En natuurlijk gaat de coach met de input aan de slag.”

Lichamelijke belasting

Een van de punten waar veel vrachtwagenchauffeurs tegenaan lopen, is de lichamelijke belasting. Omdat PostNL-chauffeurs in roulatie werken, hebben zij ook met nachtdiensten te maken. “Sommige chauffeurs vinden dat prettig – in de nacht werken levert ook extra salaris op – maar veel collega’s, met name de oudere generaties, merken dat het ongemakken met zich meebrengt. We hebben daarom in de cao diverse punten opgenomen voor de oudere chauffeurs. Zo hebben 55-plussers de mogelijkheid om nachtdiensten te laten vervallen. En kunnen collega’s vanaf 60 en 63 jaar respectievelijk een half uur en een heel uur arbeidsreductie aanvragen.”

Verschillende oplossingen

“Maar ook met mensen jonger dan 55, die (lichamelijke) klachten ondervinden, zoeken we naar oplossingen om deze lichamelijke belasting te verminderen. Bijvoorbeeld door aanpassingen te doen in de cabine waardoor het makkelijker is om op te klimmen of comfortabeler te kunnen zitten. We investeren daarom in bovengemiddelde stoelen voor zowel de chauffeur als de bijrijder. Bovendien hebben sommige bakwagens een extra lage instap. Ook kijken we samen naar slimmere en veilige manieren voor het gebruik van rolcontainers.” Tenslotte zijn er natuurlijk mogelijkheden om (preventief) een Arboarts, bedrijfsfysiotherapeut of andere deskundige in te schakelen. PostNL beschikt daarnaast over een preventiemedewerker die incidenten monitort en eventuele acties uitzet.

Uitgebreid onboardingtraject

Specifiek voor startende chauffeurs is er bij PostNL extra veel aandacht en ruimte om de kneepjes van het vak te leren. Soe: “Ook al is iemand vakbekwaam – hij of zij beschikt immers over het rijbewijs – betekent dat nog niet dat een chauffeur direct zelfstandig en vol vertrouwen aan de slag kan. Daarom laten we nieuwe collega’s sowieso de eerste week meerijden met een ervaren collega. We zeggen daarmee eigenlijk: Welkom, we geven je de tijd om te wennen en laten je pas los als je er klaar voor bent. Op die manier vergroten we niet alleen de kwaliteit van onze chauffeurs, maar proberen we ze ook aan ons te binden. We willen dat een chauffeur kennismaakt met alle facetten van het vak, voordat we hem of haar zelfstandig aan het werk laten gaan.”

Doorgroeimogelijkheden

Tenslotte biedt PostNL opleidingen en andere toekomstperspectieven. “Wie gemotiveerd is om door te groeien, krijgt bij ons alle mogelijkheden. Maar ook als het chauffeursvak niet meer aansluit, laten we iemand niet zomaar los. Dan kan de afdeling Mobility een collega begeleiden naar een andere baan of heroriëntatie op de arbeidsmarkt, intern of extern. Uiteraard speelt Start People hier ook een belangrijke rol.”

Meedenken en -bewegen

Samengevat probeert PostNL op verschillende manieren mee te denken en mee te bewegen met wensen en behoeften van de chauffeurs. Soe: “Door regelmatig met elkaar het gesprek aan te gaan en mee te rijden tijdens het werk, hopen we een vertrouwensband te creëren waardoor iemand de ruimte voelt om zijn verhaal te delen.”

 

Meer interessante artikelen lezen over de transport sector? Bekijk alle onderwerpen in Ons werk Magazine hier! Of ga direct naar het online magazine.

Deel dit artikel

Trendpapers

Artikel
4 minuten leestijd

Hoe houden we chauffeurs fysiek en mentaal fit?

Onderzoek onder 151 chauffeurs van Start People laat zien dat vitaliteit een belangrijk thema is voor deze doelgroep. Of het nu gaat om lichamelijke of mentale belasting: chauffeurs zijn er bewust mee bezig en willen er graag aan werken. Hoe gaan organisaties daarmee om? We gaan in gesprek met Soe Sahebzad, HR Business Partner Transport bij PostNL.

“Zij moeten vertrouwen voelen om hun verhaal te delen”

Soe Sahebzad, HR Business Partner PostNL Transport

Vitaliteit staat hoog op de agenda van PostNL Transport, waar ruim 1000 medewerkers dagelijks van en naar pakketten- en brievensorteercentra rijden, maar ook op de weg zijn voor externe klanten, zoals Bol.com, Coolblue en Zalando. “Het werk wordt door onze chauffeurs zowel positief als pittig ervaren. Aan ons de taak om de positieve kanten van het werk te versterken en voldoende aandacht te hebben voor de elementen die als zwaar worden gezien.”

Focus op welbevinden

De focus bij PostNL: in gesprek blijven met chauffeurs. “Als zij ons in vertrouwen nemen en uitleggen met welke problematiek zij te maken hebben, kunnen we daarop inspelen”, vertelt Soe. Daarom is elke chauffeur gekoppeld aan een chauffeurscoach die zich volledig richt op het welbevinden van zo’n 40 á 50 collega’s die hij of zij begeleidt. De coach rijdt geregeld mee met een chauffeur. “De ene keer gaan de gesprekken over ambities en ontwikkeling of uitdagingen op het werk, de andere keer over – problemen in – de privésituatie.”

Zichtbaarheid

“Tijdens zo’n rit gaan gesprekken vaak natuurlijker dan wanneer je tegenover elkaar aan tafel zit. Doordat de coach meerijdt, worden bovendien problemen op de werkvloer letterlijk zichtbaar. Bijvoorbeeld als het gaat om uitdagingen met de planning of tijdens het laden en lossen. Door de één-op-één aandacht en tijd die aan de chauffeur wordt besteed, voelt hij of zij zich gehoord en gezien en krijgt de bevestiging er niet alleen voor te staan. En natuurlijk gaat de coach met de input aan de slag.”

Lichamelijke belasting

Een van de punten waar veel vrachtwagenchauffeurs tegenaan lopen, is de lichamelijke belasting. Omdat PostNL-chauffeurs in roulatie werken, hebben zij ook met nachtdiensten te maken. “Sommige chauffeurs vinden dat prettig – in de nacht werken levert ook extra salaris op – maar veel collega’s, met name de oudere generaties, merken dat het ongemakken met zich meebrengt. We hebben daarom in de cao diverse punten opgenomen voor de oudere chauffeurs. Zo hebben 55-plussers de mogelijkheid om nachtdiensten te laten vervallen. En kunnen collega’s vanaf 60 en 63 jaar respectievelijk een half uur en een heel uur arbeidsreductie aanvragen.”

Verschillende oplossingen

“Maar ook met mensen jonger dan 55, die (lichamelijke) klachten ondervinden, zoeken we naar oplossingen om deze lichamelijke belasting te verminderen. Bijvoorbeeld door aanpassingen te doen in de cabine waardoor het makkelijker is om op te klimmen of comfortabeler te kunnen zitten. We investeren daarom in bovengemiddelde stoelen voor zowel de chauffeur als de bijrijder. Bovendien hebben sommige bakwagens een extra lage instap. Ook kijken we samen naar slimmere en veilige manieren voor het gebruik van rolcontainers.” Tenslotte zijn er natuurlijk mogelijkheden om (preventief) een Arboarts, bedrijfsfysiotherapeut of andere deskundige in te schakelen. PostNL beschikt daarnaast over een preventiemedewerker die incidenten monitort en eventuele acties uitzet.

Uitgebreid onboardingtraject

Specifiek voor startende chauffeurs is er bij PostNL extra veel aandacht en ruimte om de kneepjes van het vak te leren. Soe: “Ook al is iemand vakbekwaam – hij of zij beschikt immers over het rijbewijs – betekent dat nog niet dat een chauffeur direct zelfstandig en vol vertrouwen aan de slag kan. Daarom laten we nieuwe collega’s sowieso de eerste week meerijden met een ervaren collega. We zeggen daarmee eigenlijk: Welkom, we geven je de tijd om te wennen en laten je pas los als je er klaar voor bent. Op die manier vergroten we niet alleen de kwaliteit van onze chauffeurs, maar proberen we ze ook aan ons te binden. We willen dat een chauffeur kennismaakt met alle facetten van het vak, voordat we hem of haar zelfstandig aan het werk laten gaan.”

Doorgroeimogelijkheden

Tenslotte biedt PostNL opleidingen en andere toekomstperspectieven. “Wie gemotiveerd is om door te groeien, krijgt bij ons alle mogelijkheden. Maar ook als het chauffeursvak niet meer aansluit, laten we iemand niet zomaar los. Dan kan de afdeling Mobility een collega begeleiden naar een andere baan of heroriëntatie op de arbeidsmarkt, intern of extern. Uiteraard speelt Start People hier ook een belangrijke rol.”

Meedenken en -bewegen

Samengevat probeert PostNL op verschillende manieren mee te denken en mee te bewegen met wensen en behoeften van de chauffeurs. Soe: “Door regelmatig met elkaar het gesprek aan te gaan en mee te rijden tijdens het werk, hopen we een vertrouwensband te creëren waardoor iemand de ruimte voelt om zijn verhaal te delen.”

 

Meer interessante artikelen lezen over de transport sector? Bekijk alle onderwerpen in Ons werk Magazine hier! Of ga direct naar het online magazine.

Deel dit artikel

Werken in een nieuwe wereld

Artikel
4 minuten leestijd

Hoe houden we chauffeurs fysiek en mentaal fit?

Onderzoek onder 151 chauffeurs van Start People laat zien dat vitaliteit een belangrijk thema is voor deze doelgroep. Of het nu gaat om lichamelijke of mentale belasting: chauffeurs zijn er bewust mee bezig en willen er graag aan werken. Hoe gaan organisaties daarmee om? We gaan in gesprek met Soe Sahebzad, HR Business Partner Transport bij PostNL.

“Zij moeten vertrouwen voelen om hun verhaal te delen”

Soe Sahebzad, HR Business Partner PostNL Transport

Vitaliteit staat hoog op de agenda van PostNL Transport, waar ruim 1000 medewerkers dagelijks van en naar pakketten- en brievensorteercentra rijden, maar ook op de weg zijn voor externe klanten, zoals Bol.com, Coolblue en Zalando. “Het werk wordt door onze chauffeurs zowel positief als pittig ervaren. Aan ons de taak om de positieve kanten van het werk te versterken en voldoende aandacht te hebben voor de elementen die als zwaar worden gezien.”

Focus op welbevinden

De focus bij PostNL: in gesprek blijven met chauffeurs. “Als zij ons in vertrouwen nemen en uitleggen met welke problematiek zij te maken hebben, kunnen we daarop inspelen”, vertelt Soe. Daarom is elke chauffeur gekoppeld aan een chauffeurscoach die zich volledig richt op het welbevinden van zo’n 40 á 50 collega’s die hij of zij begeleidt. De coach rijdt geregeld mee met een chauffeur. “De ene keer gaan de gesprekken over ambities en ontwikkeling of uitdagingen op het werk, de andere keer over – problemen in – de privésituatie.”

Zichtbaarheid

“Tijdens zo’n rit gaan gesprekken vaak natuurlijker dan wanneer je tegenover elkaar aan tafel zit. Doordat de coach meerijdt, worden bovendien problemen op de werkvloer letterlijk zichtbaar. Bijvoorbeeld als het gaat om uitdagingen met de planning of tijdens het laden en lossen. Door de één-op-één aandacht en tijd die aan de chauffeur wordt besteed, voelt hij of zij zich gehoord en gezien en krijgt de bevestiging er niet alleen voor te staan. En natuurlijk gaat de coach met de input aan de slag.”

Lichamelijke belasting

Een van de punten waar veel vrachtwagenchauffeurs tegenaan lopen, is de lichamelijke belasting. Omdat PostNL-chauffeurs in roulatie werken, hebben zij ook met nachtdiensten te maken. “Sommige chauffeurs vinden dat prettig – in de nacht werken levert ook extra salaris op – maar veel collega’s, met name de oudere generaties, merken dat het ongemakken met zich meebrengt. We hebben daarom in de cao diverse punten opgenomen voor de oudere chauffeurs. Zo hebben 55-plussers de mogelijkheid om nachtdiensten te laten vervallen. En kunnen collega’s vanaf 60 en 63 jaar respectievelijk een half uur en een heel uur arbeidsreductie aanvragen.”

Verschillende oplossingen

“Maar ook met mensen jonger dan 55, die (lichamelijke) klachten ondervinden, zoeken we naar oplossingen om deze lichamelijke belasting te verminderen. Bijvoorbeeld door aanpassingen te doen in de cabine waardoor het makkelijker is om op te klimmen of comfortabeler te kunnen zitten. We investeren daarom in bovengemiddelde stoelen voor zowel de chauffeur als de bijrijder. Bovendien hebben sommige bakwagens een extra lage instap. Ook kijken we samen naar slimmere en veilige manieren voor het gebruik van rolcontainers.” Tenslotte zijn er natuurlijk mogelijkheden om (preventief) een Arboarts, bedrijfsfysiotherapeut of andere deskundige in te schakelen. PostNL beschikt daarnaast over een preventiemedewerker die incidenten monitort en eventuele acties uitzet.

Uitgebreid onboardingtraject

Specifiek voor startende chauffeurs is er bij PostNL extra veel aandacht en ruimte om de kneepjes van het vak te leren. Soe: “Ook al is iemand vakbekwaam – hij of zij beschikt immers over het rijbewijs – betekent dat nog niet dat een chauffeur direct zelfstandig en vol vertrouwen aan de slag kan. Daarom laten we nieuwe collega’s sowieso de eerste week meerijden met een ervaren collega. We zeggen daarmee eigenlijk: Welkom, we geven je de tijd om te wennen en laten je pas los als je er klaar voor bent. Op die manier vergroten we niet alleen de kwaliteit van onze chauffeurs, maar proberen we ze ook aan ons te binden. We willen dat een chauffeur kennismaakt met alle facetten van het vak, voordat we hem of haar zelfstandig aan het werk laten gaan.”

Doorgroeimogelijkheden

Tenslotte biedt PostNL opleidingen en andere toekomstperspectieven. “Wie gemotiveerd is om door te groeien, krijgt bij ons alle mogelijkheden. Maar ook als het chauffeursvak niet meer aansluit, laten we iemand niet zomaar los. Dan kan de afdeling Mobility een collega begeleiden naar een andere baan of heroriëntatie op de arbeidsmarkt, intern of extern. Uiteraard speelt Start People hier ook een belangrijke rol.”

Meedenken en -bewegen

Samengevat probeert PostNL op verschillende manieren mee te denken en mee te bewegen met wensen en behoeften van de chauffeurs. Soe: “Door regelmatig met elkaar het gesprek aan te gaan en mee te rijden tijdens het werk, hopen we een vertrouwensband te creëren waardoor iemand de ruimte voelt om zijn verhaal te delen.”

 

Meer interessante artikelen lezen over de transport sector? Bekijk alle onderwerpen in Ons werk Magazine hier! Of ga direct naar het online magazine.

Deel dit artikel

Nieuws berichten

Artikel
4 minuten leestijd

Hoe houden we chauffeurs fysiek en mentaal fit?

Onderzoek onder 151 chauffeurs van Start People laat zien dat vitaliteit een belangrijk thema is voor deze doelgroep. Of het nu gaat om lichamelijke of mentale belasting: chauffeurs zijn er bewust mee bezig en willen er graag aan werken. Hoe gaan organisaties daarmee om? We gaan in gesprek met Soe Sahebzad, HR Business Partner Transport bij PostNL.

“Zij moeten vertrouwen voelen om hun verhaal te delen”

Soe Sahebzad, HR Business Partner PostNL Transport

Vitaliteit staat hoog op de agenda van PostNL Transport, waar ruim 1000 medewerkers dagelijks van en naar pakketten- en brievensorteercentra rijden, maar ook op de weg zijn voor externe klanten, zoals Bol.com, Coolblue en Zalando. “Het werk wordt door onze chauffeurs zowel positief als pittig ervaren. Aan ons de taak om de positieve kanten van het werk te versterken en voldoende aandacht te hebben voor de elementen die als zwaar worden gezien.”

Focus op welbevinden

De focus bij PostNL: in gesprek blijven met chauffeurs. “Als zij ons in vertrouwen nemen en uitleggen met welke problematiek zij te maken hebben, kunnen we daarop inspelen”, vertelt Soe. Daarom is elke chauffeur gekoppeld aan een chauffeurscoach die zich volledig richt op het welbevinden van zo’n 40 á 50 collega’s die hij of zij begeleidt. De coach rijdt geregeld mee met een chauffeur. “De ene keer gaan de gesprekken over ambities en ontwikkeling of uitdagingen op het werk, de andere keer over – problemen in – de privésituatie.”

Zichtbaarheid

“Tijdens zo’n rit gaan gesprekken vaak natuurlijker dan wanneer je tegenover elkaar aan tafel zit. Doordat de coach meerijdt, worden bovendien problemen op de werkvloer letterlijk zichtbaar. Bijvoorbeeld als het gaat om uitdagingen met de planning of tijdens het laden en lossen. Door de één-op-één aandacht en tijd die aan de chauffeur wordt besteed, voelt hij of zij zich gehoord en gezien en krijgt de bevestiging er niet alleen voor te staan. En natuurlijk gaat de coach met de input aan de slag.”

Lichamelijke belasting

Een van de punten waar veel vrachtwagenchauffeurs tegenaan lopen, is de lichamelijke belasting. Omdat PostNL-chauffeurs in roulatie werken, hebben zij ook met nachtdiensten te maken. “Sommige chauffeurs vinden dat prettig – in de nacht werken levert ook extra salaris op – maar veel collega’s, met name de oudere generaties, merken dat het ongemakken met zich meebrengt. We hebben daarom in de cao diverse punten opgenomen voor de oudere chauffeurs. Zo hebben 55-plussers de mogelijkheid om nachtdiensten te laten vervallen. En kunnen collega’s vanaf 60 en 63 jaar respectievelijk een half uur en een heel uur arbeidsreductie aanvragen.”

Verschillende oplossingen

“Maar ook met mensen jonger dan 55, die (lichamelijke) klachten ondervinden, zoeken we naar oplossingen om deze lichamelijke belasting te verminderen. Bijvoorbeeld door aanpassingen te doen in de cabine waardoor het makkelijker is om op te klimmen of comfortabeler te kunnen zitten. We investeren daarom in bovengemiddelde stoelen voor zowel de chauffeur als de bijrijder. Bovendien hebben sommige bakwagens een extra lage instap. Ook kijken we samen naar slimmere en veilige manieren voor het gebruik van rolcontainers.” Tenslotte zijn er natuurlijk mogelijkheden om (preventief) een Arboarts, bedrijfsfysiotherapeut of andere deskundige in te schakelen. PostNL beschikt daarnaast over een preventiemedewerker die incidenten monitort en eventuele acties uitzet.

Uitgebreid onboardingtraject

Specifiek voor startende chauffeurs is er bij PostNL extra veel aandacht en ruimte om de kneepjes van het vak te leren. Soe: “Ook al is iemand vakbekwaam – hij of zij beschikt immers over het rijbewijs – betekent dat nog niet dat een chauffeur direct zelfstandig en vol vertrouwen aan de slag kan. Daarom laten we nieuwe collega’s sowieso de eerste week meerijden met een ervaren collega. We zeggen daarmee eigenlijk: Welkom, we geven je de tijd om te wennen en laten je pas los als je er klaar voor bent. Op die manier vergroten we niet alleen de kwaliteit van onze chauffeurs, maar proberen we ze ook aan ons te binden. We willen dat een chauffeur kennismaakt met alle facetten van het vak, voordat we hem of haar zelfstandig aan het werk laten gaan.”

Doorgroeimogelijkheden

Tenslotte biedt PostNL opleidingen en andere toekomstperspectieven. “Wie gemotiveerd is om door te groeien, krijgt bij ons alle mogelijkheden. Maar ook als het chauffeursvak niet meer aansluit, laten we iemand niet zomaar los. Dan kan de afdeling Mobility een collega begeleiden naar een andere baan of heroriëntatie op de arbeidsmarkt, intern of extern. Uiteraard speelt Start People hier ook een belangrijke rol.”

Meedenken en -bewegen

Samengevat probeert PostNL op verschillende manieren mee te denken en mee te bewegen met wensen en behoeften van de chauffeurs. Soe: “Door regelmatig met elkaar het gesprek aan te gaan en mee te rijden tijdens het werk, hopen we een vertrouwensband te creëren waardoor iemand de ruimte voelt om zijn verhaal te delen.”

 

Meer interessante artikelen lezen over de transport sector? Bekijk alle onderwerpen in Ons werk Magazine hier! Of ga direct naar het online magazine.

Deel dit artikel

Artikelen

Artikel
4 minuten leestijd

Hoe houden we chauffeurs fysiek en mentaal fit?

Onderzoek onder 151 chauffeurs van Start People laat zien dat vitaliteit een belangrijk thema is voor deze doelgroep. Of het nu gaat om lichamelijke of mentale belasting: chauffeurs zijn er bewust mee bezig en willen er graag aan werken. Hoe gaan organisaties daarmee om? We gaan in gesprek met Soe Sahebzad, HR Business Partner Transport bij PostNL.

“Zij moeten vertrouwen voelen om hun verhaal te delen”

Soe Sahebzad, HR Business Partner PostNL Transport

Vitaliteit staat hoog op de agenda van PostNL Transport, waar ruim 1000 medewerkers dagelijks van en naar pakketten- en brievensorteercentra rijden, maar ook op de weg zijn voor externe klanten, zoals Bol.com, Coolblue en Zalando. “Het werk wordt door onze chauffeurs zowel positief als pittig ervaren. Aan ons de taak om de positieve kanten van het werk te versterken en voldoende aandacht te hebben voor de elementen die als zwaar worden gezien.”

Focus op welbevinden

De focus bij PostNL: in gesprek blijven met chauffeurs. “Als zij ons in vertrouwen nemen en uitleggen met welke problematiek zij te maken hebben, kunnen we daarop inspelen”, vertelt Soe. Daarom is elke chauffeur gekoppeld aan een chauffeurscoach die zich volledig richt op het welbevinden van zo’n 40 á 50 collega’s die hij of zij begeleidt. De coach rijdt geregeld mee met een chauffeur. “De ene keer gaan de gesprekken over ambities en ontwikkeling of uitdagingen op het werk, de andere keer over – problemen in – de privésituatie.”

Zichtbaarheid

“Tijdens zo’n rit gaan gesprekken vaak natuurlijker dan wanneer je tegenover elkaar aan tafel zit. Doordat de coach meerijdt, worden bovendien problemen op de werkvloer letterlijk zichtbaar. Bijvoorbeeld als het gaat om uitdagingen met de planning of tijdens het laden en lossen. Door de één-op-één aandacht en tijd die aan de chauffeur wordt besteed, voelt hij of zij zich gehoord en gezien en krijgt de bevestiging er niet alleen voor te staan. En natuurlijk gaat de coach met de input aan de slag.”

Lichamelijke belasting

Een van de punten waar veel vrachtwagenchauffeurs tegenaan lopen, is de lichamelijke belasting. Omdat PostNL-chauffeurs in roulatie werken, hebben zij ook met nachtdiensten te maken. “Sommige chauffeurs vinden dat prettig – in de nacht werken levert ook extra salaris op – maar veel collega’s, met name de oudere generaties, merken dat het ongemakken met zich meebrengt. We hebben daarom in de cao diverse punten opgenomen voor de oudere chauffeurs. Zo hebben 55-plussers de mogelijkheid om nachtdiensten te laten vervallen. En kunnen collega’s vanaf 60 en 63 jaar respectievelijk een half uur en een heel uur arbeidsreductie aanvragen.”

Verschillende oplossingen

“Maar ook met mensen jonger dan 55, die (lichamelijke) klachten ondervinden, zoeken we naar oplossingen om deze lichamelijke belasting te verminderen. Bijvoorbeeld door aanpassingen te doen in de cabine waardoor het makkelijker is om op te klimmen of comfortabeler te kunnen zitten. We investeren daarom in bovengemiddelde stoelen voor zowel de chauffeur als de bijrijder. Bovendien hebben sommige bakwagens een extra lage instap. Ook kijken we samen naar slimmere en veilige manieren voor het gebruik van rolcontainers.” Tenslotte zijn er natuurlijk mogelijkheden om (preventief) een Arboarts, bedrijfsfysiotherapeut of andere deskundige in te schakelen. PostNL beschikt daarnaast over een preventiemedewerker die incidenten monitort en eventuele acties uitzet.

Uitgebreid onboardingtraject

Specifiek voor startende chauffeurs is er bij PostNL extra veel aandacht en ruimte om de kneepjes van het vak te leren. Soe: “Ook al is iemand vakbekwaam – hij of zij beschikt immers over het rijbewijs – betekent dat nog niet dat een chauffeur direct zelfstandig en vol vertrouwen aan de slag kan. Daarom laten we nieuwe collega’s sowieso de eerste week meerijden met een ervaren collega. We zeggen daarmee eigenlijk: Welkom, we geven je de tijd om te wennen en laten je pas los als je er klaar voor bent. Op die manier vergroten we niet alleen de kwaliteit van onze chauffeurs, maar proberen we ze ook aan ons te binden. We willen dat een chauffeur kennismaakt met alle facetten van het vak, voordat we hem of haar zelfstandig aan het werk laten gaan.”

Doorgroeimogelijkheden

Tenslotte biedt PostNL opleidingen en andere toekomstperspectieven. “Wie gemotiveerd is om door te groeien, krijgt bij ons alle mogelijkheden. Maar ook als het chauffeursvak niet meer aansluit, laten we iemand niet zomaar los. Dan kan de afdeling Mobility een collega begeleiden naar een andere baan of heroriëntatie op de arbeidsmarkt, intern of extern. Uiteraard speelt Start People hier ook een belangrijke rol.”

Meedenken en -bewegen

Samengevat probeert PostNL op verschillende manieren mee te denken en mee te bewegen met wensen en behoeften van de chauffeurs. Soe: “Door regelmatig met elkaar het gesprek aan te gaan en mee te rijden tijdens het werk, hopen we een vertrouwensband te creëren waardoor iemand de ruimte voelt om zijn verhaal te delen.”

 

Meer interessante artikelen lezen over de transport sector? Bekijk alle onderwerpen in Ons werk Magazine hier! Of ga direct naar het online magazine.

Deel dit artikel

Wet- en regelgeving

Artikel
4 minuten leestijd

Hoe houden we chauffeurs fysiek en mentaal fit?

Onderzoek onder 151 chauffeurs van Start People laat zien dat vitaliteit een belangrijk thema is voor deze doelgroep. Of het nu gaat om lichamelijke of mentale belasting: chauffeurs zijn er bewust mee bezig en willen er graag aan werken. Hoe gaan organisaties daarmee om? We gaan in gesprek met Soe Sahebzad, HR Business Partner Transport bij PostNL.

“Zij moeten vertrouwen voelen om hun verhaal te delen”

Soe Sahebzad, HR Business Partner PostNL Transport

Vitaliteit staat hoog op de agenda van PostNL Transport, waar ruim 1000 medewerkers dagelijks van en naar pakketten- en brievensorteercentra rijden, maar ook op de weg zijn voor externe klanten, zoals Bol.com, Coolblue en Zalando. “Het werk wordt door onze chauffeurs zowel positief als pittig ervaren. Aan ons de taak om de positieve kanten van het werk te versterken en voldoende aandacht te hebben voor de elementen die als zwaar worden gezien.”

Focus op welbevinden

De focus bij PostNL: in gesprek blijven met chauffeurs. “Als zij ons in vertrouwen nemen en uitleggen met welke problematiek zij te maken hebben, kunnen we daarop inspelen”, vertelt Soe. Daarom is elke chauffeur gekoppeld aan een chauffeurscoach die zich volledig richt op het welbevinden van zo’n 40 á 50 collega’s die hij of zij begeleidt. De coach rijdt geregeld mee met een chauffeur. “De ene keer gaan de gesprekken over ambities en ontwikkeling of uitdagingen op het werk, de andere keer over – problemen in – de privésituatie.”

Zichtbaarheid

“Tijdens zo’n rit gaan gesprekken vaak natuurlijker dan wanneer je tegenover elkaar aan tafel zit. Doordat de coach meerijdt, worden bovendien problemen op de werkvloer letterlijk zichtbaar. Bijvoorbeeld als het gaat om uitdagingen met de planning of tijdens het laden en lossen. Door de één-op-één aandacht en tijd die aan de chauffeur wordt besteed, voelt hij of zij zich gehoord en gezien en krijgt de bevestiging er niet alleen voor te staan. En natuurlijk gaat de coach met de input aan de slag.”

Lichamelijke belasting

Een van de punten waar veel vrachtwagenchauffeurs tegenaan lopen, is de lichamelijke belasting. Omdat PostNL-chauffeurs in roulatie werken, hebben zij ook met nachtdiensten te maken. “Sommige chauffeurs vinden dat prettig – in de nacht werken levert ook extra salaris op – maar veel collega’s, met name de oudere generaties, merken dat het ongemakken met zich meebrengt. We hebben daarom in de cao diverse punten opgenomen voor de oudere chauffeurs. Zo hebben 55-plussers de mogelijkheid om nachtdiensten te laten vervallen. En kunnen collega’s vanaf 60 en 63 jaar respectievelijk een half uur en een heel uur arbeidsreductie aanvragen.”

Verschillende oplossingen

“Maar ook met mensen jonger dan 55, die (lichamelijke) klachten ondervinden, zoeken we naar oplossingen om deze lichamelijke belasting te verminderen. Bijvoorbeeld door aanpassingen te doen in de cabine waardoor het makkelijker is om op te klimmen of comfortabeler te kunnen zitten. We investeren daarom in bovengemiddelde stoelen voor zowel de chauffeur als de bijrijder. Bovendien hebben sommige bakwagens een extra lage instap. Ook kijken we samen naar slimmere en veilige manieren voor het gebruik van rolcontainers.” Tenslotte zijn er natuurlijk mogelijkheden om (preventief) een Arboarts, bedrijfsfysiotherapeut of andere deskundige in te schakelen. PostNL beschikt daarnaast over een preventiemedewerker die incidenten monitort en eventuele acties uitzet.

Uitgebreid onboardingtraject

Specifiek voor startende chauffeurs is er bij PostNL extra veel aandacht en ruimte om de kneepjes van het vak te leren. Soe: “Ook al is iemand vakbekwaam – hij of zij beschikt immers over het rijbewijs – betekent dat nog niet dat een chauffeur direct zelfstandig en vol vertrouwen aan de slag kan. Daarom laten we nieuwe collega’s sowieso de eerste week meerijden met een ervaren collega. We zeggen daarmee eigenlijk: Welkom, we geven je de tijd om te wennen en laten je pas los als je er klaar voor bent. Op die manier vergroten we niet alleen de kwaliteit van onze chauffeurs, maar proberen we ze ook aan ons te binden. We willen dat een chauffeur kennismaakt met alle facetten van het vak, voordat we hem of haar zelfstandig aan het werk laten gaan.”

Doorgroeimogelijkheden

Tenslotte biedt PostNL opleidingen en andere toekomstperspectieven. “Wie gemotiveerd is om door te groeien, krijgt bij ons alle mogelijkheden. Maar ook als het chauffeursvak niet meer aansluit, laten we iemand niet zomaar los. Dan kan de afdeling Mobility een collega begeleiden naar een andere baan of heroriëntatie op de arbeidsmarkt, intern of extern. Uiteraard speelt Start People hier ook een belangrijke rol.”

Meedenken en -bewegen

Samengevat probeert PostNL op verschillende manieren mee te denken en mee te bewegen met wensen en behoeften van de chauffeurs. Soe: “Door regelmatig met elkaar het gesprek aan te gaan en mee te rijden tijdens het werk, hopen we een vertrouwensband te creëren waardoor iemand de ruimte voelt om zijn verhaal te delen.”

 

Meer interessante artikelen lezen over de transport sector? Bekijk alle onderwerpen in Ons werk Magazine hier! Of ga direct naar het online magazine.

Deel dit artikel