• Artikel
2 minuten leestijd

Wat is employer branding?

Employer branding. Is het een hype, een containerbegrip of gewoon oude wijn in nieuwe zakken? Zeker is dat een krachtig werkgeversmerk opvalt en dat dit helpt met het aantrekken van nieuwe medewerkers. Steeds meer bedrijven investeren daarom in het creëren van een fijne werkplek en gelukkige medewerkers.

Aantrekken en behouden
Maar wat houdt employer branding nu precies in? Iedere organisatie heeft een employer brand, dit wil zeggen: de reputatie van een bedrijf als werkgever. Het doel van employer branding is om juiste kandidaten aan de organisatie te koppelen én betrokkenheid te creëren bij huidige medewerkers. Bij employer branding gaat het dus niet alleen om het aantrekken van nieuwe mensen, maar ook om het behouden van het huidige personeel.

Geen toverformule
Nu de arbeidsmarkt krap is, staat employer branding hoog op het verlanglijstje van veel werkgevers en recruiters. Maar het is geen toverformule dat je snel even toepast. Een onderscheidend werkgeversmerk vraagt op de eerste plaats om een duidelijke visie en om een lange adem. De basis van employer branding ligt dan ook bij een statement en een visie over talent, die uitgedragen wordt door de directie van het bedrijf.

Eigen medewerkers centraal
Bij bedrijven die employer branding succesvol toepassen staan de eigen medewerkers centraal in de organisatiestrategie. Hun directies laten dan ook geen moment voorbij gaan om dit uit te stralen en te vertellen in elk contact met de belangrijkste stakeholders: hun eigen medewerkers.

Spring er boven uit
Employer branding is daarmee geen doel op zich, maar een middel om talent aan te trekken en te behouden. Goede mensen zijn van belang om de bedrijfsdoelstellingen te halen. Dus hoe beter je als organisatie in staat bent ervoor te zorgen dat je er bovenuit springt als het neer komt op employer branding, hoe beter de organisatie functioneert én floreert.

Deel dit artikel