Dame met krullen op kantoor
  • Blog
4 minuten leestijd

7 tips voor een gezonde work-life balance

Ken je dat gevoel dat je heel veel tegelijk wilt doen? We leven in een tijd waarin drukte en productiviteit belangrijk zijn. Het lijkt wel alsof we trots zijn op ons drukke leven, zelfs als we weten dat onze persoonlijke levens daardoor op een tweede plek komen te staan. Het vinden van een goede balans, zorgt voor rust en tijd voor de dingen die we écht belangrijk vinden. Om jou op weg te helpen, delen we graag wat handige tips voor het vinden van een goede balans.

1. Leren in evenwicht te zijn

Laten we eerst het belangrijkste benadrukken: het balanceren van werk en privé is geen makkie, maar het is een vaardigheid die je kunt ontwikkelen! Zie het als jouw eerste keer fietsen: Sommige mensen hebben hier van nature meer aanleg voor, maar dat betekent niet dat je het niet kunt leren. Geef jezelf wat ruimte om te groeien en wees niet te streng als het even niet vlekkeloos verloopt. Net zoals je niet meteen kon fietsen: Dit kostte moeite, oefening en doorzettingsvermogen! Een goede eerste stap is om gebruik te maken van jouw vrije dagen. Probeer op deze dagen dan ook écht van jouw werk af te blijven. Heb je hulp nodig om balans te vinden? Wandel dan eens een boekenwinkel in en blader door de zelfhulpboeken. Een bekend zelfhulpboek is ACT in balans van Boompsychologie & psychiatrie. Dit is een praktisch zelfhulpboek waarmee jij in zeven stappen leert hoe je in balans kunt komen.

2. Kracht vinden in 'nee'

Een gezonde balans begint bij het stellen van grenzen. Het is niet alleen goed voor je eigen gemoedsrust, maar het verhoogt ook je productiviteit. Focus je op taken die écht belangrijk zijn en durf af en toe 'nee' te zeggen. Samenwerking is belangrijk, maar overweeg welke taken het meest bijdragen aan jouw doelen. Proberen alle ballen hoog te houden en dat ook nog eens zo perfect mogelijk proberen te doen, kost niet alleen veel energie, maar maakt de kans ook nog eens groter dat je één van die ballen laat vallen. Door nee te durven zeggen kun je meer tijd besteden aan jezelf en aan de dingen die belangrijk voor je zijn. Misschien heb je hobby’s waar je al even niet mee aan de slag kon, of spendeer je die tijd graag met dierbaren.

3. Goed genoeg is goed

Als je altijd alles perfect wilt doen, loop je het risico op uitputting. Soms is het oké om werk uit handen te geven en jezelf te bevrijden van perfectionisme. Het kan dan ook geen kwaad om een collega te vragen om hulp. Je hoeft niet alles zelf te doen! Een efficiëntere aanpak kan je veel stress besparen en ruimte maken voor andere dingen in je leven. Natuurlijk is het belangrijk dat de kwaliteit van jouw werk wordt behouden, maar: goed genoeg is goed genoeg! 

4. Slim plannen

Een goed geplande agenda is als een geheime kracht die je helpt om je leven in balans te houden. Het is eigenlijk net als een puzzel die je helpt om alles op de juiste plek te krijgen. Neem aan het begin van de week even de tijd om alles wat je moet doen op te schrijven. Dit kunnen dingen zijn die met werk te maken hebben, maar ook leuke dingen die je privé wilt doen. Door dit te doen, krijg je een soort lijstje van wat belangrijk is. Het is alsof je opschrijft wat je eerst moet doen en wat je later kunt doen. Hierdoor kun je goed nadenken en ervoor zorgen dat je niet in de war raakt.

Maar onthoud, het is ook belangrijk om niet alles té precies te plannen. Soms moet je ruimte overlaten voor onverwachte dingen. Word je dan eens spontaan gebeld door een vriend, kun je gerust even opnemen en een gezellig gesprek aangaan. Jij bepaalt! Op deze manier kun je nog steeds leuke dingen doen die je niet van tevoren hebt bedacht. De spontane dingen in het leven, maken het nou net zo leuk!

5. Tijd voor jezelf nemen

De balans tussen werk en privé vraagt om een gezonde portie tijd voor jezelf. Laat ruimte over voor spontaniteit en nieuwe ervaringen buiten werkuren. Wees niet bang voor 'niks doen'. Juist in die momenten krijg je rust in je hoofd, wat ruimte geeft voor creativiteit en inspiratie. Tenzij het een noodgeval betreft, kunnen werkgerelateerde zaken vaak wel even wachten.

6. Communicatie is de sleutel

Als je grenzen wilt stellen, is het belangrijk om deze te communiceren naar jouw collega’s. Wees eerlijk tegen je collega's en werkgever over je behoeften. Ze kunnen niet raden wat er in je hoofd omgaat. Door erover te praten, kun je begrip creëren en werk je samen aan een gezonde werk-privébalans.

7. Houd werk en privé gescheiden

In de digitale samenleving zijn we gewend constant bereikbaar te zijn. Het kan daarom helpen om werk en privé van elkaar te scheiden. Heb je veel telefonisch contact voor werk? Overleg dan met jouw werkgever of het mogelijk is om een werktelefoon aan te schaffen, of kijk of je nog een oude telefoon hebt liggen. Op deze manier is het gemakkelijker om niet per ongeluk een appje of e-mail te lezen die je ontvangt buiten werktijd. Hoe verleidelijk het ook is: Het is belangrijk om jouw vrije tijd, als vrije tijd te behouden.

Het is oké om te leren en te groeien. Onthoud dat je uiteindelijk werkt om te leven en niet andersom. Met een positieve houding en de juiste aanpak, kun je die balans vinden, zowel op het werk als daarbuiten. Met onze zes tips ben je in ieder geval al goed op weg en kun je een start maken aan een gezonde work-life balance! Ben je benieuwd naar meer carrièretips? Bekijk dan ons kenniscentrum

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

  • Man die werkt als operator
    Blog

    Aan de slag als operator? 6 redenen waarom!

    Lees meer
  • Dame in een magazijn
    Blog

    Volg deze 6 stappen en maak van elke fout een les

    Lees meer
  • Blije man achter zijn bureau
    Blog

    Hoe ga je positiever om met werk? 7 tips

    Lees meer