1. Maak je sterke punten duidelijk
Je bent al een heel eind op weg als je weet wat je sterke punten zijn en waarom ze goed passen bij de vacature. De volgende stap is dat je dat helder op papier zet. Vind je dit moeilijk? Vraag dan hulp aan iemand die er ervaring mee heeft. Je kunt
ook gebruik maken van de voorbeeldbrief.
Probeer je brief zo te schrijven dat het voor je aanstaande werkgever overduidelijk is dat jij dé persoon bent voor de baan.
2. Haak niet meteen af als je niet helemaal aan de eisen voldoet
Soms denk je: ''Dit is het.. dit is mijn droombaan!'', maar sluit één van de functie-eisen niet helemaal aan op jouw kennis of ervaring. Haak dan niet meteen af, maar kijk of je dit wellicht kunt compenseren met een andere vaardigheid. Misschien voldoe je niet helemaal aan de opleidingseisen, maar heb je wel een vergelijkbare opleiding gedaan of een cursus gevolgd. Ervaring doe je niet alleen op in een baan, maar bijvoorbeeld ook door vrijwilligerswerk te doen. Mits ze een beetje relevant zijn, kun je het allemaal vermelden op je cv.
Lees ook: Hoe maak je een goed CV?
3. Breng je motivatie goed onder woorden
Deze is belangrijk. In je motivatie en je cv kun je je onderscheiden van andere kandidaten. Je motivatie bestaat uit twee delen. Ten eerste: wat maakt jou uniek en wat is jouw meerwaarde? Waarom moet het bedrijf voor jou kiezen? En ten tweede: door te vertellen waarom een vacature je aanspreekt. Zo krijgt de werkgever een goed beeld van jouw ambitie, wensen en enthousiasme.
4. Gebruik Social Media
Naast de gebruikelijke manier van solliciteren kun je ook gebruikmaken van sociale media. Bij sociale media moet je denken aan netwerksites op internet, zoals LinkedIn, Twitter of Facebook. Deze gebruik je misschien al privé, maar het is slim om ze ook in te zetten om je kansen op een nieuwe baan te vergroten. De netwerker wint immers, meestal, altijd. Werkgevers kunnen jou dan ook vinden en enthousiast over je worden. Wist je bijvoorbeeld dat 62 procent van de recruiters het profiel checkt van de kandidaten die hij of zij op gesprek laat komen? (bron: RTL nieuws, 2023)
Maar hoe zet ik mijn social media zo optimaal mogelijk in?
Je begint met het aanmaken (of aanpassen) van een persoonlijk profiel op één of meer netwerksites.
Een profiel op een netwerksite is eigenlijk een soort visitekaartje. Het bereik is echter vele malen groter dan bij de papieren variant,
dus dat is iets om rekening mee te houden. In een goed profiel staat wie je bent, wat je werkervaring is en (eventueel) wat je hobby’s zijn. Ook kun je relevante foto’s en video’s toevoegen. Hier zijn vijf tips bij het maken van
een profiel:
- Let goed op welke informatie je plaatst. Foto’s van dronken mensen op een feestje, hoe gezellig ook, geven misschien een verkeerd beeld. Hetzelfde geldt voor uitspraken die een verkeerde indruk kunnen wekken. Je profiel moet er professioneel
uitzien.
- Kies een foto die je gezicht goed laat zien en waarop je vriendelijk en open in de camera kijkt. En nee, misschien moet je die vakantiefoto’s maar even besparen!
- Sluit je aan bij groepen in jouw vakgebied. Dat maakt een positieve en geïnteresseerde indruk én het levert je interessante informatie of misschien zelfs vacatures op.
- Vraag om referenties/aanbevelingen van oude werkgevers en collega’s en plaats die bij je profiel.
Gebruik je meerdere netwerksites? Laat de profielen dan goed op elkaar aansluiten en gebruik dezelfde termen om je (zakelijk) te profileren. - Kijk tot slot naar je profiel alsof je zelf een werkgever bent. Staat alle relevante informatie er in? Geeft je profiel een goed beeld van wie je bent en wat je kunt?
Ben jij klaar om te solliciteren? Zoek dan eerst een baan die bij je past. Bekijk alle vacatures in Amsterdam, Den Haag of een stad bij jou in de buurt.