Man aan het werk in heftruck met veiligheidshelm
  • Blog
6 minuten leestijd

Soft skills: wat zijn dat?

Soft skills zijn op de werkvloer vaak erg belangrijk. Maar wat zijn dat eigenlijk? En ben je benieuwd waarom dat zo is? Lees dan verder!

Soft skills: wat zijn dat?

Bij het zoeken naar een baan is het handig om te checken of je skills matchen met wat een baas zoekt. Iemand kan bijvoorbeeld heel erg goed zelfstandig werken, of spreekt heel toevallig perfect Frans of Italiaans. Je kunt vaardigheden opdelen in twee verschillende soorten: hard skills en soft skills. 

Hard skills zijn meetbare vaardigheden die je kunt leren. Denk bijvoorbeeld aan het beheersen van een (programmeer)taal of hoe goed je met bepaalde software kunt omgaan. Soft skills zijn eigenlijk het tegenovergestelde. Het is moeilijk om deze vaardigheden in cijfers uit te drukken. Bovendien kun je deze vaardigheden niet echt opdoen door te studeren.  

Soft skills gaan veel meer over de sociale en menselijke vaardigheden. Je hebt deze vaardigheden van nature, of juist niet. Toch zijn soft skills op de werkvloer vaak erg belangrijk. Ben je benieuwd waarom dat zo is? Lees dan verder!

Lees hoe Wouter talenten en soft skills onderzoekt tijdens intakegesprekken

Wat moet je weten over soft skills?

We hebben al een beetje onthuld wat soft skills zijn: vaardigheden die vooral te maken hebben met hoe jij jezelf presenteert en hoe je met anderen omgaat. Dit maakt ze anders dan de technische “hard skills”, die je kunt leren door opleidingen, cursussen en trainingen. Soft skills gaan veel meer over hoe goed je kunt communiceren. 

Soft skills zijn daarom misschien wel meer eigenschappen dan vaardigheden. Het is mogelijk om ze te trainen, maar vaak moeten ze al een beetje in jouw persoonlijkheid zitten. Denk bijvoorbeeld aan je inlevingsvermogen, leiderschapsvaardigheden, probleemoplossend vermogen en creativiteit. Je kunt deze vaardigheden trainen, maar ze zijn moeilijk aan te leren als je ze helemaal niet hebt. 

Soft skills zijn ook subjectiever en daarom lastiger te beoordelen dan hard skills. Je kunt bijvoorbeeld testen hoe goed iemand kan programmeren of hoe goed iemand een taal beheerst, maar het is een stuk lastiger om te meten of iemand creatief is. Je bent het, of je bent het niet. Toch zijn soft skills van onschatbare waarde in bijna iedere sector en functie. Het is dus niet gek dat je het begrip vaak langs ziet komen in vacatures en functieomschrijvingen!

CompetentNL in de waardering van soft skills

In oktober 2023 startte UWV met CompetentNL, een nieuw systeem dat kijkt naar zowel je vakinhoudelijke vaardigheden als je soft skills, zoals samenwerken. Dit helpt bij het vinden van de juiste baan of opleiding. Voor Start People, die het belang van persoonlijke vaardigheden erkennen, is dit een goede manier om te zorgen dat werkzoekenden passen bij wat bedrijven nodig hebben. Dit gaat verder dan alleen je diploma's; het gaat ook om wie je bent en hoe je werkt met anderen.

Verschillende soft skills, uitgelegd

Communicatieve vaardigheden en klantgerichtheid

Het vermogen om goed met anderen te communiceren is een van de belangrijkste en bekendste soft skills. Kun je goed communiceren met klanten en collega’s? Dan is de kans op misverstanden kleiner en verlopen samenwerkingen vaak soepeler. Dit is heel belangrijk in vrijwel elke organisatie. Bovendien helpen jouw communicatieve vaardigheden je om jouw mening en ideeën te delen. En dat is handig, aangezien een goed gesprek tot nieuwe, waardevolle inzichten kan leiden.   

Ook klantgerichtheid is een belangrijke soft skill binnen veel sectoren. Hierbij gaat het vooral om hoe goed je de behoeften van de klant begrijpt en kunt samenvatten, om vervolgens aan hun wensen te voldoen. Een klantgerichte werkwijze zorgt voor meer tevreden klanten en positieve mond-tot-mondreclame.

Ook interessant: 5 tips voor betere communicatie op de werkvloer

Samenwerken met anderen

Als je op vacaturewebsites kijkt, zie je het woord “teamplayer” ontzettend veel voorbijkomen. Toch kan lang niet iedereen even goed met anderen samenwerken! Dit is een vaardigheid die binnen vrijwel ieder bedrijf van pas komt. Als je goed met anderen kunt overleggen en samen tot oplossingen kan komen, helpt dit om jullie doelen als team te behalen. Soms moet je hiervoor je eigen ego of mening opzij zetten. Lang verhaal kort: als je goed kan samenwerken, draag je bij aan een prettige werkomgeving. En wie wil dit nu niet?

Sterk leiderschap en probleemoplossend vermogen

Dat sterk leiderschap bij managers en leidinggevenden goed van pas komt, is overduidelijk. Toch is deze soft skill belangrijk voor vrijwel iedereen binnen het bedrijf. Als jij je collega’s goed kunt inspireren en motiveren, kan dit bijdragen aan successen en groeimogelijkheden. Leiderschap betekent ook het nemen van verantwoordelijkheid voor je acties en beslissingen, zelfs als je officieel geen leidinggevende functie hebt. 

Kun je oplossingsgericht denken en werken, dan is dat ook mooi meegenomen. In een snel veranderende zakelijke omgeving kunnen werknemers met ingewikkelde problemen te maken krijgen. Als je probleemoplossend kunt werken en kritische vragen aan jezelf en collega’s durft te stellen, ben je waardevol voor het bedrijf. Meedenken over dingen als vernieuwing en problemen op de werkvloer wordt namelijk vaak gewaardeerd door werkgevers.

Creativiteit

Ook creativiteit is een belangrijke soft skill. Het vermogen om op een vernieuwende manier naar processen te kijken, is belangrijk voor het ontwikkelen van nieuwe ideeën en producten. Organisaties die deze vaardigheid waarderen, blijven over het algemeen langer relevant. Creatieve mensen dragen de norm uit en durven vragen te stellen, wat weer goed is voor vernieuwing. Door out of the box te denken, kan een organisatie belangrijke ontwikkelingen doormaken.

Check dit artikel ook eens: Fysieke klachten door fysiek werk: wat kan je eraan doen?

Time management en omgaan met stress

Tijd is ontzettend belangrijk voor iedere organisatie. In een drukke werkomgeving is het dan ook erg belangrijk om niet gestrest te raken en je tijd goed in te delen. Stress- en timemanagement zijn soft skills die je kunnen helpen om productief te blijven. Zeker op de lange termijn is dit dus ook erg belangrijk voor het bedrijf waar je werkt. Het is bovendien een echte kunst om werk en privé mooi gebalanceerd te houden. Lang niet iedereen heeft dit goed onder de knie!

Een mooie balans van soft skills en hard skills maken jou als werknemer van onschatbare waarde in je werk, ongeacht je functie of de branche waarin je werkt. Het ontwikkelen van je soft skills kan je helpen om succesvoller te werken en om je carrière te verbeteren.  Heb je daar hulp bij nodig? Neem contact op met een Start People uitzendbureau bij jou in de buurt, wij helpen je jouw sterke kanten benadrukken!

Deel dit artikel