Dame in een magazijn
  • Blog
4 minuten leestijd

Volg deze 6 stappen en maak van elke fout een les

Iedereen maakt wel eens fouten. Maar wat écht belangrijk is, is wat je daarna doet. Met deze zes stappen leer je hoe je fouten kunt omzetten tot lessen. Onthoud dat fouten niet persé iets negatiefs zijn.

Inhoud van de blog

  1. Reflecteer op je fouten
  2. Accepteer je fouten
  3. Analyseer de situatie
  4. Tijd voor actie
  5. Feedback vragen
  6. Een positieve houding behouden

1. Reflecteer op je fouten

De eerste stap is om even stil te staan en na te denken. Wat ging er mis en waarom? En nog belangrijker, wat kun je de volgende keer anders doen? Reflecteren is als een soort denkpauze nemen om te begrijpen wat er fout is gegaan en waarom. Stel je voor dat je een fout hebt gemaakt, zoals een verkeerde keuze of een slechte beslissing. In plaats van jezelf te veel zorgen te maken of jezelf naar beneden te halen, kun je even stilstaan en nadenken over wat er precies is gebeurd.

Je kunt jezelf vragen stellen zoals:

  • Wat is er misgegaan?
  • Waarom is het fout gegaan?
  • Wat had ik anders kunnen doen?

Door deze vragen te stellen en eerlijk naar jezelf te kijken, kun je inzicht krijgen in je fouten en hoe je ze in de toekomst kunt voorkomen. Dit helpt je om te groeien en beter te worden in wat je doet. Zo kun je de volgende keer betere beslissingen nemen.

2. Accepteer je fouten

Meestal zijn we onze eigen grootste criticus. Het is makkelijk om jezelf de schuld te geven en te blijven hangen in schaamte en schuldgevoelens als je een fout maakt. Maar onthoud, fouten zijn een deel van het mens zijn. Als iemand anders dezelfde fout maakt, zou je dan ook zo negatief denken? Waarschijnlijk zou je met meer medeleven reageren. Probeer dit wat vaker bij jezelf, accepteer dat het gebeurd is en dat het een kans is om te groeien. Het accepteren van je fouten is de eerste stap naar persoonlijke groei en ontwikkeling.

3. Analyseer de situatie

De volgende belangrijke stap om van jouw fouten te leren is analyseren wat er precies fout is gegaan. Wat waren de oorzaken van de fout? Hieronder staan een aantal voorbeelden en hoe je hieraan kunt werken:

  1. Had je niet genoeg informatie?

    Dan is het slim om de volgende keer meer vragen te stellen.

  2. Was je te gehaast?

    Dan kan het zo zijn dat je niet genoeg tijd kreeg om iets af te ronden of of is het beter om de taak gezamenlijk uit te voeren.

  3. Zat je niet lekker in je vel?

    Probeer te achterhalen waarom. Misschien helpt het om erover te praten.

Daarnaast is het belangrijk om te onthouden dat een fout vaak wordt gemaakt wanneer je iets voor het eerst doet en het nog moet leren. Fouten zijn dus onderdeel van het leerproces. Wanneer je begrijpt waarom je in deze situatie een fout hebt gemaakt, kun je hier de volgende keer beter op letten. 

4. Tijd voor actie

Fouten kunnen vaak worden rechtgezet of voorkomen in de toekomst door actie te ondernemen. Bedenk welke stappen je kunt nemen om de fout recht te zetten of om soortgelijke fouten in de toekomst te voorkomen. Actie ondernemen toont veerkracht en vastberadenheid om te verbeteren. Misschien ken je de uitspraak al: actie is reactie. Heel vaak kun je een fout ongedaan maken of oplossen door actie te nemen. Zorg ervoor dat je rustig nadenkt over een oplossing voor de situatie. Loop je vast? Dit overkomt de beste! Kijk of je advies kunt inwinnen bij een van je collega’s. Naast dat je op deze manier nieuwe inzichten verkrijgt, toon je zo waardering naar jouw collega's.

5. Feedback vragen

Zoals net al werd benoemd, werkt het in jouw voordeel om je collega’s om advies te vragen. Ook nadat je de fout hebt opgelost, kan het heel nuttig zijn om feedback te krijgen. Feedback zorgt ervoor dat je een stap achteruit kunt zetten en met een andere blik naar de situatie kijkt. Misschien viel het jezelf niet op dat je die dag al niet lekker in je vel zat, maar hadden zij dit al gezien. Daarnaast kunnen ze adviezen geven over hoe je het de volgende keer kunt oppakken of kunnen jouw collega’s misschien van jouw fouten leren. Dit versterkt het gevoel van teamverband.

6. Een positieve houding behouden

Last but not least, onthoud dat fouten een kans zijn om te groeien en te leren. Blijf gemotiveerd en laat je niet ontmoedigen door tegenvallers. Een positieve houding kan je helpen om met meer veerkracht door te gaan en sterker uit de ervaring te komen. Met de bovenstaande adviezen zal het makkelijker zijn om een positieve draai te geven aan jouw fouten. Onthoud: fouten zijn leermomenten en dragen iets positiefs bij aan jouw carrière.  

Het is belangrijk om te begrijpen dat fouten maken een normaal en onvermijdelijk onderdeel is van het leven. In plaats van jezelf te straffen voor fouten, kun je ze gebruiken als waardevolle leermomenten. Reflectie, acceptatie, analyse, actie, feedback en een positieve houding zijn de sleutels tot groei en zelfverbetering. Dus, de volgende keer dat je een fout maakt, herinner jezelf eraan dat dit een kans is om sterker en wijzer te worden. Fouten maken we allemaal, maar het is wat we daarna doen dat het verschil maakt in ons groeiproces. Ben je benieuwd naar meer advies over jouw carrière? Bekijk dan al onze tips in het kenniscentrum

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

  • Dame aan het werk op kantoor met een lach aan de administratie
    Blog

    Slim solliciteren met ChatGPT: Zo maak je een top-cv!

    Lees meer
  • Man aan het werk via Start People.
    Blog

    5 tips om op te vallen als uitzendkracht

    Lees meer
  • Man aan het werk voor Start People met clipbord
    Blog

    Wat houdt het in om uitzendkracht te zijn?

    Lees meer