Blije man achter zijn bureau
  • Blog
4 minuten leestijd

Hoe ga je positiever om met werk? 7 tips

Een positieve mindset op het werk kan een wereld van verschil maken in hoe we naar dingen kijken en hoe we ons voelen tijdens onze werkdag. In deze blog delen we zes eenvoudige stappen om positiever te denken op het werk en zo je carrière naar nieuwe hoogten te tillen.

Werk is een belangrijk deel van het leven. De gemiddelde Nederlander werkt 32,4 uur per week, wat betekent dat werk een groot deel van je leven invult (bron: De ondernemer). Maar hoe zorg je ervoor dat je met een positiever gevoel naar jouw werk kijkt? Lees onze zeven tips.

1. Begin je dag met positieve gedachten

Een goede dag begint met positieve gedachten. Neem 's ochtends even de tijd om jezelf eraan te herinneren wat je leuk vindt aan je baan en welke doelen je wilt bereiken. Dit helpt om met een frisse en positieve instelling aan je werkdag te beginnen. Door positieve gedachtes te herhalen zoals "Ik kan dit" of "Ik ben dankbaar voor mijn kansen", kun je jezelf met een goed gevoel brengen om uitdagingen aan te gaan.

2. Focus op oplossingen, niet op problemen

Als je problemen tegenkomt op je werk, is het begrijpelijk dat je je soms wilt uiten of gefrustreerd kunt raken. Maar positiever denken houdt in dat je je energie richt op het vinden van oplossingen. Bekijk de problemen als puzzels en vraag jezelf: "Hoe kan ik dit oplossen?" Als je actief op zoek gaat naar antwoorden en probeert problemen op te lossen, zul je merken dat je meer plezier en voldoening uit je werk haalt.

3. Wees dankbaar

Dankbaarheid is een krachtige manier om positiever te denken. Neem regelmatig de tijd om na te denken over de dingen waar je dankbaar voor bent in je werk. Dit kunnen kleine dingen zijn, zoals een vriendelijke collega of een geslaagde taak, of grotere zaken zoals de mogelijkheid om je vaardigheden te ontwikkelen. Door je bewust te zijn van je zegeningen, kun je een positievere kijk op je werk ontwikkelen.

4. Creëer een positieve werkomgeving

Een positieve instelling heeft ook te maken met waar je werkt. Zorg ervoor dat je werkplek netjes is en er geordend uitziet. Hierdoor kun je je beter concentreren en word je minder snel afgeleid. Daarnaast is het belangrijk om goede relaties met je collega’s op te bouwen. Samenwerken en ondersteuning van anderen kan je helpen om met moeilijkheden om te gaan en positiever te denken. Daarnaast ga je op deze manier met meer plezier naar je werk! 

5. Leer van je fouten

Niemand is perfect, en fouten maken hoort bij het leerproces. In plaats van jezelf de schuld te geven of jezelf naar beneden te halen wanneer je een fout maakt, probeer te leren van de ervaring. Vraag jezelf af wat je kunt verbeteren en hoe je soortgelijke situaties in de toekomst kunt voorkomen. Vind je het lastig om stil te staan bij jouw fouten als leermoment? Denk de volgende keer aan de volgende zes stappen:

  1. Reflecteer: Neem de tijd om na te denken over wat er fout is gegaan en waarom. Wat had je anders kunnen doen?
  2. Accepteer: Het is belangrijk om jezelf niet te hard te veroordelen. Fouten zijn normaal en iedereen maakt ze. Accepteer dat het gebeurd is en dat het een kans is om te groeien.
  3. Analyseer: Probeer te begrijpen wat er precies fout is gegaan en wat de oorzaken waren. Dit kan je helpen om vergelijkbare fouten in de toekomst te vermijden.
  4. Actie ondernemen: Bedenk welke stappen je kunt nemen om de fout recht te zetten of om soortgelijke fouten in de toekomst te voorkomen.
  5. Feedback vragen: Praat met anderen, zoals collega's of leidinggevenden, en vraag om feedback over wat er fout is gegaan en hoe je het kunt verbeteren.
  6. Een positieve houding behouden: Onthoud dat fouten een kans zijn om te groeien en te leren. Blijf gemotiveerd en laat je niet ontmoedigen door tegenvallers.

Denk de volgende keer aan de bovenstaande begrippen en een fout zal je helpen om te groeien en je vaardigheden te ontwikkelen.

Lees meer tips in onze blog: Volg deze zes stappen en maak van elke fout een les

6. Creëer een gezonde work-life balance

Soms kan het best lastig zijn om een goede balans te creëren tussen werk en privé. Maar wanneer je ervoor zorgt dat jouw werk en privéleven in balans zijn, zul je merken dat je je beter gaat voelen over jouw werk. Door jouw werk goed te plannen en wat vaker tijd voor jezelf te nemen, gun je jezelf de ruimte om na te denken over jouw fouten en hoe je dit de volgende keer kunt oplossen. Het geeft je meer ruimte om positief na te denken over jouw dagelijkse verrichtingen wat uiteindelijk leidt tot een trots gevoel. En iedereen mag zich wel eens wat trotser voelen! 

Wil je weten hoe je naar een gezonde work-life balance toe kunt? Lees dan onze blog: 
7 tips voor een gezonde work-life balance.

7. Vier je successen

Ten slotte is het belangrijk om je successen te vieren, hoe klein ze ook mogen lijken. Dit versterkt je gevoel van eigenwaarde en moedigt positiever denken aan. Of het nu gaat om het afronden van een project, het behalen van doelen of het ontvangen van erkenning van je leidinggevende, sta even stil bij je prestaties en geef jezelf een welverdiende beloning.  

Wij van Start People geloven in de kracht van positief denken op het werk. Door deze eenvoudige stappen te volgen, kun je je mindset omzetten en een meer voldoening gevende, succesvolle carrière krijgen. Begin vandaag met het geven en ontvangen van positiviteit op je werkplek, en je zult versteld staan van de positieve veranderingen die het kan brengen. 

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

  • Dame aan het werk
    Blog

    Slim solliciteren met ChatGPT: Zo maak je een top-cv!

    Lees meer
  • Man aan het werk via Start People.
    Blog

    5 tips om op te vallen als uitzendkracht

    Lees meer
  • Man aan het werk voor Start People
    Blog

    Wat houdt het in om uitzendkracht te zijn?

    Lees meer