Al onze sollicitatietips

Sollicitatietips

Als je geïnteresseerd bent in een vacature en gaat solliciteren, dan wil je zo goed mogelijk voor de dag komen. Dat begint ermee dat je je verdiept in de vacature en de organisatie, bijvoorbeeld door er met een contactpersoon van Start People over te praten. Maar daarna gaat het er natuurlijk om dat je jezelf op de beste manier presenteert. Hoe? De onderstaande tips kunnen je helpen.

Sollicitatietip #1: Maak je sterke punten duidelijk

Je bent al een heel eind op weg als je weet wat je sterke punten zijn en waarom ze goed passen bij de vacature. De volgende stap is dat je dat helder op papier zet. Vind je dit moeilijk? Vraag dan hulp aan iemand die er ervaring mee heeft. Je kunt ook gebruik maken van de voorbeeldbrief.

Probeer je brief zo te schrijven dat het voor je aanstaande werkgever overduidelijk is dat jij dé persoon bent voor de baan.

Sollicitatietip #2: Haak niet meteen af als je niet helemaal aan de eisen voldoet

Soms zie je jouw droombaan, maar sluit één van de functie-eisen niet aan op jouw kennis of ervaring. Haak dan niet meteen af, maar kijk of je dit kunt compenseren. Misschien voldoe je niet helemaal aan de opleidingseisen, maar heb je wel een vergelijkbare opleiding gedaan of een cursus gevolgd. Ervaring doe je niet alleen op in een baan, maar bijvoorbeeld ook door vrijwilligerswerk. Dat kun je allemaal in jouw brief vermelden.

Sollicitatietip #3: Breng je motivatie goed onder woorden

In je motivatie en je cv kun je je onderscheiden van andere kandidaten. Je motivatie bestaat uit twee delen. Ten eerste: wat maakt jou uniek en wat is jouw meerwaarde? Waarom moet het bedrijf voor jou kiezen? En ten tweede: door te vertellen waarom een vacature je aanspreekt. Zo krijgt de werkgever een goed beeld van jouw ambitie, wensen en enthousiasme.

Sollicitatietip #4: Gebruik sociale media

Naast de traditionele manier van solliciteren kun je ook gebruikmaken van sociale media. Bij sociale media moet je denken aan netwerksites op internet, zoals LinkedIn, Twitter of Facebook. Deze gebruik je misschien al privé, maar het is slim om ze ook in te zetten om je kansen op een nieuwe baan te vergroten. Werkgevers kunnen jou dan ook vinden en enthousiast over je worden.

Hoe zet je sociale media in?
Je begint met het aanmaken (of aanpassen) van een persoonlijk profiel op één of meer netwerksites.
Een profiel op een netwerksite is eigenlijk een soort visitekaartje. Het bereik is echter vele malen groter dan bij de papieren variant, dus dat is iets om rekening mee te houden. In een goed profiel staat wie je bent, wat je werkervaring is en (eventueel) wat je hobby’s zijn. Ook kun je relevante foto’s en video’s toevoegen. Hier zijn vijf tips bij het maken van een profiel:

  1. Let goed op welke informatie je plaatst. Foto’s van dronken mensen op een feestje, hoe gezellig ook, geven misschien een verkeerd beeld. Hetzelfde geldt voor uitspraken die een verkeerde indruk kunnen wekken. Je profiel moet er professioneel uitzien.
  2. Kies een foto die je gezicht goed laat zien en waarop je vriendelijk en open in de camera kijkt. Geen vakantiefoto’s!
  3. Sluit je aan bij groepen in jouw vakgebied. Dat maakt een positieve en geïnteresseerde indruk én het levert je interessante informatie of misschien zelfs vacatures op.
  4. Vraag om referenties/aanbevelingen van oude werkgevers en collega’s en plaats die bij je profiel.
  5. Gebruik je meerdere netwerksites? Laat de profielen dan goed op elkaar aansluiten en gebruik dezelfde termen om je (zakelijk) te profileren.

Kijk tot slot naar je profiel alsof je zelf een werkgever bent. Staat alle relevante informatie er in? Geeft je profiel een goed beeld van wie je bent en wat je kunt?